26. november 2013

for 59 minutter siden skrev jeg på facebook:

kan vi i øvrigt ik snart uafhængiggøre os af de politikere, simpelthen bare organisere noget andet?

nu starter jeg selv. det gik jo os udover psykiatrien igen denne gang. så at det er lige præcis det her jeg foreslår er bare et udslag af at tilværelsen som psykiatrisk patient er en jeg kender. man kunne åbenlyst forestille sig en lang række andre sammenhænge, hvor det også ville give mening og være hårdt tiltrængt at åbne vores hjem.

jeg har aldrig fået det bedre af en hospitalsindlæggelse. jeg har været indlagt mange gange. tit bare som resultat af udsigten til at det skulle blive nat og jeg har tænkt: jeg vil ikke dø men hvis jeg skal være i alt det her psyke mens byen bliver stille så bliver jeg nødt til at dø. så har jeg taget på psykiatrisk skadestue. men det er sådan et satans manageri, alt ved sådan en indlæggelse, udmavrende, ingen har tid eller ro. det forhindrer effektivt at man vågner morgenen efter og tænker: så var det heller ikke værre, der findes gode mennesker.

derfor, ku man forestille sig at arrangere noget guerilla psykiatri?

et nætværk af folk der for eksempel på ugebasis, turnusordning, stiller en ekstraseng, en luftmadras, sofa, til rådighed, og som i den uge holder en telefon åben for folk som er i lige præcis den situation, at de bare ønsker at overnatte en enkelt nat i et hjem, hvor der findes rolige mennesker for hvem det er vigtigt at de lever natten igennem. der kunne vel bare være en telefon der gik på skift, så det var nemt at vide hvilket nummer man skulle ringe til.

jeg har selv en ekstra seng i min stue. jeg vil obviusly gerne melde mig på holdet. lige før skrev jeg at man bare kunne ringe til mig anytime, men så kom jeg i tanke om at det nytter jo ikke noget når jeg ikke er hjemme, at hvis man var flere kunne det måske virkelig fungere

jeg er en mega klovn til at arrangere ting, sådan noget med at få noget op at stå, mails til højre og venstre, så her er foreløbig ideen, og at jeg melder mig, er det noget, man ku gøre, ku man organisere det for eksempel?

8 kommentarer:

  1. Gmorn Olivia!

    stalddøren er åben. altid.
    trip tip - i sydstaterne er bagdøren aldrig låst.
    i albertslund er der én dør som kan åbnes.
    kh Mette

    SvarSlet
  2. kære mette, goeftermiddag. godt der er en åben dør i Albertslund. der var en del på fb der skrev at de faktisk godt ku tænke sig at medvirke til sådan et initiativ, så når der opstår et par dage med mere luft så må jeg lige se at få hørt om der findes en person med arrangørevner derude. så må du sige til hvis du mener at du gerne ville på sådan en liste. kh Olivia

    SvarSlet
  3. kære Olivia

    jeg vil gerne på listen. bor i vanløse. intet overrasker mht. psyken. kh. Mette

    SvarSlet
  4. Kære Olivia,
    Jeg synes det er et fantastisk fællesskab, har tænkt meget over at det ville være virkelig dejligt, hvis vi kunne varme os sammen, tæt, og lade jorden bliver koldere og ny for sig selv og for os, og det er altid hyggeligt at pskoalisere, eller se på sne. Jeg har tre birkestube, jeg fandt udenfor min dør en aften jeg kom hjem, og blev helt vildt glad over bare var sat der, sådan lige til at tage med til et fællesskab, så dem tager jeg gerne med, hvorhen, det nu skal være, man kan både ligge og sidde på dem, men jeg må bære dem en af gangen, måske vi kan stille dem udenfor hver en opgang hvor der findes en midlertidig madras, altså ikke at jeg synes vi bare skal fælle en masse birketræer, når vi får et kæmpe fællesskab, men altså, dem vil jeg gerne byde ind med. kh T

    SvarSlet
  5. kære TQ, det er en rigtig fin og besværlig ide at slæbe rundt på birkestuppe. du er heldig, du fik såennogen lige pludselig. derudover siger jeg det samme til dig, som til mette, at når der lige bliver lidt mere tid til fri tænkning, så skal jeg se at søge efter nogen der kan sætte os alle sammen i forbindelse og få noget til at ske. kh mig

    SvarSlet
  6. kære olivia
    vil godt melde mig på holdet.
    har en god sovesofaplads på amagerbro.
    noget må simpelthen ske.
    kærlig hilsen oskar

    SvarSlet
  7. Interessante tanker du gør dig! Jeg er fan! Jeg er klar både i psykiatrien og i privaten med en sofa.. Sofaen i privaten er dog lidt skæv..

    SvarSlet
  8. Det var dog den mest opløftende idé jeg har læst i meget lang tid. Tak for dig og tak for dine ideer.
    Dør åben i Svendborg....

    SvarSlet