10. december 2013


jeg synes tit jeg bliver spurgt om jeg betragter mig selv som feminist, og jeg bliver hver gang overrasket. jeg betragter mig selv som feminist, og jeg formoder at det er åbenlyst for enhver at jeg betragter mig selv som feminist. når det så ikke er det kan det måske blandt andet skyldes en bekvem fejlslutning fra min side, om at det er unødvendigt som sådan at tilslutte sig ismen offentligt. nu har jeg så igen fået anledning til at besvare spørgsmålet til et interview, og denne gang hvor der var god tid brugte jeg anledningen til at skrive alle de tanker ned der umiddelbart dukker op når jeg sidder og kigger på spørgsmålet

 


ja, jeg identificerer mig selv som feminist

fordi jeg ikke kan sige mig fri for en øget tilbøjelighed til at ringeagte mennesker hvis de har en kvindekrop. jeg identificerer mig lettere med mænd, og jeg sympatiserer lettere med mænd. jeg er mere optaget af at opnå mænds respekt og kærlighed end kvinders. det er en daglig opgave for mig at være opmærksom på de tilbøjeligheder for at kunne yde dem den modstand de SKAL ydes.

jeg ved ikke om der findes en svensk eller norsk pendant (interviwet er til vagant, ik noget overordnet kultursammenligning på spil her) til det danske ord øretæveindbydende, som er et af de mest voldelige udtryk jeg kender, dels fordi det søger at legitimere voldslysten ved at henlægge dens årsag hos den anden, dels fordi det tilstræber at barnliggøre den, der vækker voldslysten, øretæver er et begreb man bruger om voldshandlinger der har til formål at korrigere uartige børn. det er et begreb, jeg har overtaget fra min mor. for nyligt gik det op for mig, at det begreb, som jeg afskyr og forsøger at bortjage fra mit ordforråd, kun dukker op når jeg er præsenteret for en kvinde hvis væremåde eller udsagn vækker mit mishag.

jeg begyndte at tænke over om min mor også kun havde brugt begrebet om kvinder, og jeg tror det forholder sig sådan. det klinger helt forkert at forestille mig hende sige det om en mand hvis adfærd hun ikke brød sig om.

det er næsten uudholdeligt for mig at tænke på min mor og jeg, som begge er (for min mors vedkommende var) vildt prægede af at have levet med min fars kvindeangst og had, som sidder foran tv’et og bliver enige om at en kvinde er øretæveindbydende.  

jeg havde muligvis fået høvl af min far hvis jeg havde været en dreng, men helt givet ikke den samme slags, de samme.

mit køn spillede en afgørende rolle for hans momentane had og panik. det kan jeg sige med sikkerhed fordi hans overfald altid blev ledsaget af sætningen: du er en sindssyg kvinde. min alder uafhængigt. du er en sindssyg kvinde. du er en sindssyg kvinde.

jo mere ængstelig, krybende, underdanig jeg blev, des større raseriet. min far, som var vokset op med en voldelig far som også tæskede hans mor, har vel set sin mor i min krybende adfærd, og han har vel set min mor, som han tæskede, i min krybende adfærd.

jeg identificerer mig som feminist fordi hvis jeg ikke forestillede mig at den form for kulturel vold kunne ophøre så ville jeg rådne op.
 
jeg tænker tit på at de kvindelige guder forsvandt parallelt med at købmandskulturen opstod. fordi man begyndte at handle med kvinder måtte man også nedvurdere dem i forhold til købmanden. i den forstand, at handel på en anden måde en udveksling forudsætter hierarki, er feminisme for mig også antikapitalisme.

jeg kan godt føle mig fremmed for dele af den feminisme der præger den offentlige debat.

kvinder på direktionsgangene. fremtidens ledere. den slags. jeg kan ikke se nogen anledninger til at have respekt for særlig mange direktionsgange, om det er mænd eller kvinder der sidder der.

den længsel jeg måtte ha mod at blive pave, chef for nato, direktør i mærsk (eller en af de helt enormt få kvinder der får nobels litteraturpris) forsøger jeg at bekæmpe, for ud fra et socialt perspektiv kan jeg ikke se andet end at det er nogle latterlige erhverv. lad de rige hvide mænd beholde deres tragiske kedelige lort og lad os undergrave dem udenom. simpelthen organisere noget andet.

feminisme for mig er sådan set blandt andet at modarbejde at få magt (i hvert fald den type magt der centraliserer sig og bliver noget i sig selv, noget bestandigt). At hver gang man taler, er den tales fremmest opgave at indbyde til at andre begynder at tale.

feminisme er for mig at hævde det magtesløse og æreløse, det dødelige, det i den forstand biologiske og med alt ligeværdige menneske. det menneske som er svagt og derfor må yde omsorg for det fælles. det er at hævde samtalen over ordet. det forgængelige over far i det høje. yes

5 kommentarer:

  1. Jeg er meget glad for din tekst, som jeg ikke kunne have skrevet selv, fordi jeg har en krop og en anden historie end dig.

    Og alligevel synes jeg at kunne følge dig i det hele.

    Særligt glad er jeg for din forståelse af feminismen som led i en generel magtkritik, en anarkisme, kunne man vel sige.

    Altså noget helt andet og mere dybtgående end den elitefeminisme, som vil erstatte mandlige ledere med kvindelige, som så ifølge magtens væsen, som man ikke har gjort op med, kommer til at udøve magten på helt samme præmisser som de mænd, man har smidt ud.

    At bekæmpe begæret efter magt hos sig selv. Det er i hvert fald ikke øretæveindbydende (fin analyse, i øvrigt, af hvordan man med dette begreb forskyder ansvaret for sin voldelighed fra sig selv til sit offer).

    SvarSlet
  2. - "har en ANDEN krop og en anden historie", skulle der selvfølgelig have stået :-)

    SvarSlet
  3. Hej Asta,
    Tak for interessant læsning. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på Valerie Solanas’ SCUM manifest. Bortset fra idéen om at udrydde hankønnet (! men som jeg ikke tror skal tages for pålydende) synes jeg skriftet kredser om nogle af de samme budskaber om venskab, paradoksal pacifisme, samtale, omsorg og antikapitalisme.
    Jeg ville gerne citere den, men kan desværre se jeg har udlånt den. Nå, alt det bedste
    Kathrine

    SvarSlet
  4. "at hver gang man taler, er den tales fremmest opgave at indbyde andre til at tale"

    jeg ved ikke hvorfor jeg begynder at græde når jeg læser dette. Det får mig til at tænke på alt for meget.

    det er morgen. har lige læst en artikel om dig. det er første gang jeg er på din blog. jeg har læst et af dine digte. jeg har aldrig skrevet en kommentar sådan offentligt eller til nogen jeg ikke kender.

    jeg ligger i sengen med min 2årige datter. om morgnen når hun vågner taler hun ihærdigt. "hej det er bare mig. far hedder du christopher? har du øjne (hun peger)? jeg kan lukke øjnene(hun snyder når hun gør det). er det morgen? skal vi se ramasjang(store indbydende øjne)? i de første ti minutters vågenhed taler hun som en strøm

    Jeg elsker det og din sætning. Du er som min datters morgen. taleindbydende

    SvarSlet
  5. kære Asta

    jeg ved ikke længere hvordan eller hvor at starte.. bevidstheden rettet indad med de følelser det indebærer at være drengebarn af en kvinde der voksede op med en voldelig far, som hun hadede og aldrig talte om og som hun afskar helt at have kontakt med og derfor for mit vedkomende, er en skyggeside i forståelsen af hvad jeg selv kommer af. min sociale arv.

    du er for mig, på en eller anden sær måde, min kvindelige pendant..
    Du og din far’s forholden sig til hinanden.
    mig og min mor’s forholden sig til hinanden.
    min mor’s og hendes moder, forholden sig til hendes fader.

    der er meget, der taler til mig gennem dine ord, der spejler sig klart i samspil med min opfattelse af livet på denne side bag tasterne, det er på sin vis, som universet taler gennem dig i takt med det jeg oplever..

    hvordan at skulle beskrive dette med ord er for mig en udmattende tanke, der manifestere sig i kroppen, som tungt vand, der ligger for mig i en bagudrettet linie af tid med begivenheder, som i sig selv ikke har nogen værdi. men billedet i mit hoved synes at være klart, uden at der er få ord der beskriver det jeg observer; mere og mere tydeligt..

    dine egne ord er nok det bedste pejlemærke for, den vigtighed, ved det jeg oplever fra mit perspektiv, der synes at være en klarhed over det du skriver, som det jeg forsøger at forstå mig på, men ikke har ligningen til og derfor ikke kan løse koden.

    sært nok ringede min for her til aften
    sært er det min onkel viste mig, for et par dage siden, et fødselsdagskort sendt med posten, skrevet af kronprinsen med et tillykke, med det halvt hundrede år.

    SvarSlet