17. juli 2013

nu er det nat, helene

dette brev vil på et tidspunkt blive afbrudt af søvnen

jeg vil sove, men ikke mange timer

stå op, fortsætte

det blev nødvendigt at tage en taxa

jeg var faret vild i københavns opland

kørte i den forbindelse under en bro

indså, at jeg én gang før havde set den bro

oppefra

scenen:

jeg ankom, stort set afklædt

man kunne se lige igennem den lyserøde tunika

zebrabikinien flimrede

sølvstiletter

hvor jeg flover mig

hvor jeg flover mig

ingen hjælp at hente dér

én gang ankommet med zebrabryster

så er man for evigt et fabeldyr

en guddommelig drue

var det martha?

der skar sine bryster af

skar andre dem af hende?

efterfølgende skulle hun

var det martha? have sagt

hvad vil i ha

tag hvad som helst, lemmer, organer, fuck jer

på samme måde, tænker jeg

da jeg begyndte at arbejde som prostitueret

vandalismen kan antage mange former

martha? skar brysterne af

hind stod på en klippe og reciterede rajaz- poesi

formentlig med det formål at obstruere et slag

spotte soldaterne

truende nok

til at umar ibn al-khattab fandt det nødvendigt at nedkalde følgende forbandelse over hende:

må gud forbande hind, fremtrædende blandt hinder

hende med den store klitoris

tyve kvinder forsamledes for mere end tusind år siden på et torv i en mindre by

tre respektable kvinder, femten skøger, to bedstemødre

spillede på tamburin

truende nok til at en hel hær blev sendt imod dem

så dejligt at jeg kunne skaffe mig en tamburin

et telt

ta ud i en skov, spille tamburin

ikke være helt alene

helene

efter ti dage måtte du komme og besøge mig

medbring en tamburin

skær ikke dine bryster af

eller skær dem af

cool med mig / lige meget

så en tur i zoo

stå og kigge på sælen

flirter den?

flirter den ikke?

flirter den?

den fucking flirter, gør den ikke?

saliggørende i tvivl

kommer aldrig til at vide om den sæl flirtede

og hvis den gjorde

og hvis jeg gjorde

hvordan man skulle fuldbyrde ægteskabet

altså: vidunderligt

lissom citronen

nu begynder jeg bare at opremse vidunderlige ting, helene

lissom citronen

den var blevet muggen over en nat

jeg sværger, fra gul til fuldstændig grøn på en nat

mine fingerspidser blev grønne da jeg smed den ud

fik lyst til at skrive på væggen med mug, noget som

mug

citron

gal

mega gal

så blev jeg et øjeblik virkelig vred på dig, helene

fik lyst til at henvende mig til dig som en afdød

fik lyst til at begræde dig

oh dengang du stadig levede

din satan, din elendige kravlenisse

da elskede jeg dig

kh

satan

/ kravlenisse fuckface

men:

lad det ikke blive lystigt

siger jeg, som om det er dig der er for lystig og ikke mig

jeg har en gave til dig

men det kræver jeg forlader denne lejlighed

kan som sædvanlig ikke regne ud hvor meget tøj jeg bør ta på

det er mit gyldne lod

så for meget tøj

så for lidt tøj

sådan en obnoxious fugl er jeg

skøn, skøn

skøn, skøn, skøn, skøn, skøn, fuldstændig fedtet i hoed

arh hvad

jo, jeg går ud for at finde den gave

ser nu, at det ikke er anmærket hvor jeg sov

man fornemmer ingen afbrydelser?


heller ikke på det punkt adskiller jeg mig betragteligt fra en vandmand these days

ingen tid 

9 kommentarer:

  1. Kære Asta

    Disen hænger synlig over fodboldbanen grøn, ved Åtorps IF Fotboll. Deres AI græsslåmaskine, står et par centimeter fra dens ladestation. Strømmen, fra kontakten, af det lille røde hus ved det ene hjørne af den store grønsvær, har jeg koblet mig på, for at sende dig en besked, om, alt er vel. Jeg er klar over der er noget vi skal have gjort færdig.. I det fjerne hviner motorsave hidsigt om kap med hinanden, om at fælde den Svenske skov.
    Shelteret bygget af Åtorps børn og unge, har i nat været mit ly for natten. Du er gentagende gange, dukket op i mine natlige drømme, mere eller mindre intens, derfor er denne besked, for alt i verden, vigtig at få skrevet ned her i disen og kulden og vanskeligheden ved at få tilgang til strøm, specielt nu solen ikke viser sig glad og gul, fra himmelblå, er det lille solpanel ikke meget bevendt.
    Målet er at cykle ind i Mora om et par dage hvis vind og regn ellers viser sig for sin mere flatterende side. Bare dog solen ville komme og hilse på, som mejsen der trodser kulden og synger fra en trætop og lige skulle helt ned, tæt på, og se hvad jeg havde gang i..

    SvarSlet
  2. Kære Asta,

    Stilladset er taget ned i øst
    men pryder stadig facaden i vest, og
    metroen buldre endnu i fast rytme.

    Livets gang fra fødsel til grav
    er et sted midt mellem de to
    begivenheder som stillestående vand.

    Intet initiativ driver af dagen, som
    grå møl i halvfuld emballage
    med madvare overskredet udløbsdato.

    Tiden har indhentet intetheden
    af dagligdags ligegyldighed
    med nyheden om flere bomber smidt.

    Artikulerende individer underholder
    seere i bedste sendetid, på alle kanaler
    med tomme og hippe floskler om virkeligheden.

    At stå op til dagligdagen og gøre sig klar
    til at møde verden med dens gøremål
    synes invaliderende på sjæl og legeme.

    Medfølelse for ofrene og deres pårørende
    meddeles ved demonstrationer til verdens ledere
    hvis ører er døve og øjne blinde fra folkets budskab.

    Alt medens vores skæbne, er
    lagt i internettes nåde, og
    nye civilisationer vil rejse sig af asken.

    SvarSlet
  3. Kære Asta,

    Vilkåret for livet
    er man står op
    hver dag, for
    at leve dét.

    Et besøg
    på kommunen
    i borgerservice
    tager gnisten
    fra enhver.

    Systemet;
    is killing me
    slowly.

    Luften
    er gået
    af ballonen.

    Du min usynlige muse.

    Med hvem
    en indre dialog
    tager sig ud.

    Du min evige ledsagerske.

    Dén, som
    følger mig
    i tykt, som
    i tyndt.

    I øjeblikket
    er du vidne til
    et mindre
    ordgyderi.

    Et sagn
    om kærlighed
    der udspiller sig
    i den digitale
    tidsalder.

    Distanceret
    fra hverandre
    kommunikere vi
    ind i cyberspace
    - hver vores forhold.

    Ekkokamre
    synligøres
    ved fysisk
    at dukke op
    til proklameret
    events.

    Internettet har ingen nåde.

    Hvem sidder
    der bag skærmen
    med tastaturet
    i sine hænder.

    Det gør du og jeg, såmænd
    med skæbnen på vores skulder.

    SvarSlet
  4. Kære Asta,

    Tømreren ved ikke længere hvor han hører til
    måske det altid har været sådan
    selv da, fire år gik; med at erhverve sig et svendebrev.

    Fotografen er for længst blevet blind, og
    kigger efter motiver i mørket
    længslen overskygger noget i det uvisse, bag lyset.

    Anarkisten synes ordene virker banale, og
    kigger på hver strofe med mismod
    uden at nå ind til den faktiske følelse.

    Drømmeren har fået færd af noget som ikke længer er, og
    den tvivl det bringer med sig skaber rører
    - sindet er klar til at kapitulere til døden med ro.

    Vagabonden har sat vinger på sin rastløshed, og
    vandret i tunsinder af fod over et skydække
    under solen på det lyseblå himmeltæppe.

    Han lytter til vinden som suser i luftkanaler
    klippefjeldet rejser sig majestætisk udenfor vinduet
    radiatoren hvæser med varmt vand der cirkulerer.

    Jeget ved, der ingenting vil komme af autenticitet
    hvis ikke det finder frem til skribenten, som
    ligger på lur hvor han tror, ordene gror.

    Sindet snurre trist om sig selv
    med en vekselvirkning, som et stempel
    i en totaktmotor der går i tomgang.

    Måske han end ikke er digter i denne verden heller
    men den taber han proklamerede han var
    ventende ved en lysregulering, som barn
    - med en bakke pommes frittes i hånden.

    Sneen faldt i november og er næsten smeltet
    frosten er vendt tilbage med vinden
    mørket hænger langt ind i dagen
    det siges; en isbjørn er set i dalen.

    Isbjergene kommer og går i fjorden
    med vinden mens månen danser med ebbe, og
    flod ligger nøgen og blottet for smeltevand
    der venter på at løbe af Indlandsisen når den sveder.

    I en seng.
    I en beton barak.
    I Narsarsuaq.
    I syd Grønland.

    Om nordlyset på nattehimlen siges; det er døden der spiller bold med hoveder..

    SvarSlet
  5. Kære Asta,

    Vagabonden så skoven for sig
    bål under de nøgne træer i mørket
    fugten, duggen og regnen, følelsen
    af det enkle liv - det frie liv - flugten
    fra væggene, der omsluttede ham - ud
    til fuglene, luften og de fire årstider.

    Skribenten manede til ro, og
    bad ham, låne sig sin rastløshed
    at skrive på - gendanne de billeder
    han så i sit hoved, som vækkede
    fortvivlelsen, smerten, savnet, vreden og
    alt det, på forhånd mistede.
    Hjælp mig, sagde han, i
    min kamp, for at genfinde det
    fortrængte - sandheden af det
    oplevede, brudstykker, puslespillet
    om familien og menneskerne, der
    forsvandt..

    Jeget kiggede på dem begge
    sikken de mindede ham, om sig selv,
    tænkte han, og sagde til dem.
    - Vil i ikke nok hjælpe mig,
    med at skabe et hjem.
    - Ha, lo de i kor, det er dig,
    der løber om hjørner med os,
    der er ingen ballancegang
    i dette kaos, lo de endnu højere,
    bestil en container,
    smid hele skidtet ud, og
    lad os komme videre.
    (ah ha ha ha ah ha)

    - Nej vent, sagde fotografen, og
    pegede ud af vinduet. Se,
    nu kommer tågen snigende
    gennem gaderene og silhuetterne
    bliver mørke og uhyggelige, lad
    os tage med vagabonden ud,
    finde enkeltstående nøgne træer
    på marker og overdrev, forevige dem
    sammen med os selv, i billeder
    opstillede, som eventyrlige portrætter.

    - God idé, sagde vagabonden, alt
    andet end sidde i denne lejlighed, og
    lide den stille død, sammen med jeget,
    til lyden af metroen der buldre forbi.

    - Dårlig idé, sagde skribenten og
    viste dem noterne han havde taget,
    de seneste dage, af situationer fra
    livet, der var dukket frem af rodet
    i hans hukommelse, og læste
    et par linjer op for dem.
    - Hør f.eks. det her, sagde han,

    “Jeg tror du ville have haft et bedre liv,
    hvis du havde taget medicin.”

    - Hvem har sagt det, spurgte jeget.
    - Så havde vi da, i det mindste, ikke
    haft denne diskussion, sagde vagabonden.
    - Det gjorde din moder, sagde skribenten.
    - Godt, så lad og tage en tur ud i tågen, sagde
    fotografen, og lave et eventyrligt billede.
    - Ja, sagde vagabonden, føle vejret og tænde
    bål, at varme os ved, med skribentens noter.
    - Dårlig idé, sagde skribent, noterne bliver her.
    - Godt, sagde Jeget, så lad og pakke lidt, og tage
    afsted..

    SvarSlet
  6. “Men skrive kunne jeg ikke. Efter et par linjer vilde der ikke falde mig noget ind; mine tanker var andre steder, og jeg kunde ikke stramme mig op til nogen bestemt anstrengelse. Alle ting indvirkede på mig og distraherede mig, alt, hvad jeg så, gav mig nye indtryk.” Knut Hamsun

    Og lydende, ikke mindst, distraherede mig; metroen buldre forbi..

    Kære Asta,

    Jeg er fanget mellem det praktiske liv og skriveriet, om ikke andet, da er det sådan jeg
    bilder mig ind det er.
    Fra min IKEA-madras, med tastaturet i skødet, kigger jeg rundt i rummet; med stakken af bøger stablet på gulvet langs fodpanelet. Klaverstolen, som stod i barndomshjemmet i Hellerup ved flyglet ingen spillede på. Flygelhornet, jeg fandt i den Blå Avis og hentede i Vojens da min trompet var blevet stjålet fra Duernes sommerhus på Sortmosevej. Sofaen, min svigerinde forærede, står nærmest blot i vejen, med en bunke tøj på jeg ikke længere husker om er rent eller beskidt. Gulvtæppet, som lå i min moders hjem ligger strakt ud, med spredte genstande på, jeg ikke har rørt siden december. Tørrestativet står stadig med de sidste maskinefulde vasketøj fra februar.
    Måske jeg er blevet til den “Ad mand” min moder
    ofte gav udtryk for, da jeg var barn: “Ad mand, det ulækkert!” sagde hun, når noget var beskidt efter hendes mening.
    Jeg mindes ingen gode oplevelser med hende, faktisk,
    er jeg helst fri for at blive mindet om hende, og det
    lidt af et dilemma, når der står flyttekasser fra boet efter hende, som skal sorteres og ryddes op i og hendes røde Miele støvsuger står til højre for mig, med ledningen kastet henover, fra den sidst var i brug for et par dage siden: Så helt “Ad mand” er det altså ikke.
    De stærkeste minder jeg har om min moder er, at
    hun skældte ud og det gjorde hun ofte.
    Gad vide om hun var ligesom sin far, som hun havde slået hånden af og ikke længere ville se eller tale om.
    Sent i livet gav hun udtryk for stor skuffelse, over hendes bror havde taget kontakt til deres far.
    Minderne står og sitre under taget i det gule barndomshjem, som jeg helst stikker af fra, med vagabonden, ud i skoven og på landevejen, væk fra følelserne og smerten ved dem.
    Hun ønskede sig børnebørn, jeg gav hende aldrig nogen, jeg spolerede det altid, hvis eller når, det var under opsejling i nogen af de enkelte forhold jeg har haft.
    Vi blev aldrig tæt, hende og jeg. Nu hun er borte, kan det også være det samme. Jeg ved ikke hvad det var der formede hende eller hvad hun kom af og om jeg har lyst til at vide det; det ved jeg snart ikke, for det kræver alverdens energi og den har jeg ikke disse dage.
    En af de sidste gange jeg så hende, spurgte hun, om mit liv ville have været bedre, hvis jeg var opvokset hos min far. Hvad svarer en, til et sådan
    spørgsmål? Jeg husker ikke hvad mit svar var precist, andet end beroligende, ved hendes dødsleje, i sengen på Sankt Lukas Stiftelsen.
    Et sted i de flyttekasser, fra boet efter hende, ligger en bunke breve fra min far, modtaget på min mormors adresse efter deres brud i halvfjerserne, som jeg endnu ikke har kigget i og læst.
    For nogle dage siden ringede han, fra sit ferie domicil i Mexico, noget han er begyndt på de seneste år, for at fortælle mig, at han nu har fået ufrivilligvandladning og må gå med ble og får foretaget nogle undersøgelser, på en klinik i byen.

    SvarSlet
    Svar


    1. Jeg går gennem mørket, en gren knækker under min ene fod, visne blade knaser ved hver skridt, vinden suser i nøgne trækroner, rygsækken lille dog tung pakket til renden, muleposen over skulderen fyldt med kød til over bålet, poser med nødder og tørrede figner, to store øl fra et mindre bryghus og rosenkål til gryden med kogende vand.
      Jeg har retning af mosen, mod gæssene på den, til roen ved den og mørket omkring. Solens sidste stråler nydes af en syngende solsort, i toppen af det højeste birketræ ved åen der snor sig på tværs af min gang over skovbunden, den er fyldt op af vand og bred, bredere end jeg kan hoppe over, jeg går lidt frem og tilbage langs den, fristes af to gamle og rådne stammer der ligger på tværs af åen; “De ikke stærke nok til af krydse”, siger min indre stemme og fortsætter, “tag et par friske og læg over Casper!” jeg ignorerer stemmen og dens forslag, træder ud på de rådne stammer, de giver efter og jeg står i vand til livet. Jeg gisper et, “Fuck mand!” “Hvad sagde jeg”, bryder stemmen igen frem. Koldt trænger vandet ind mens jeg kravler ud. Nu gode råd dyre, tænkte jeg, samtidig med fotografen agre sig over ikke et have været snarrådig og taget et billede af situationen. Jeg
      fortsætter mod mosen, der er stemmer fra den modsatte bred, jeg fortsætter rundt i urets retning, vandet står over mosens bredder ind på stien, den sene aftensol giver sig til kende på et par birketræer på modsatte bred, to kvinder sidder og taler på bænken, der har stået i mulden så længe jeg kan huske. “God aften” siger jeg. “God aften!” svarer de og visker noget om mine våde benklæder. Jeg finder læ for viden bag roden af et vælt træ, sætter rygsækken, tager foldesaven, øksen og skovlen frem, flytter og jævner jord, folder liggeunderlaget ud, tager saven og pandelampe og samler brænde, tænder bål, sætter en gryde over med vand til en kop varm kaffe, tager støvler og bukser af og hænger det til tørre, finder tæppet frem fra rygsækken og svøber det rundt om livet og tager en slurk af kaffen.
      - Hey!, siger fotografen, jeg skal altså lige forevige det ømme øjeblik.
      - Nej ikke nu, siger jeget, kan du ikke se Casper fryser og varmer sig under tæppet ved bålet og en kop kaffe.
      - Jo, svarer fotografen, men han får også varmen af at rejse sig og stille fotostativet og kameraet op for mig.
      - Ja okay, puster Casper, om et øjeblik.
      - Så får du alligevel igen din vilje, siger jeget.
      - Ja, siger fotografen, det manglede også bare.
      Jeg tog de næsten tørre og varme bukser på og de våde såler ud af støvlerne og stak de bare fødder i dem.
      - Sæt stativet og kameraet der, sagde fotografen, og placer et par lygter så de belyser scenen.
      Jeg gjorde som fotografen befalede og inden længe havde jeg glemt alt om de våde støvler og klamme kolde bukser og fået varmen ved at springe rundt, for at holde bålet igang, indstille kameraet for fotografen og koge rosenkål, stege bøffer og varme pitabrød. Da du, mit i det hele kaos, dukker op og ud af mørket i mosen, i skæret af bålet og
      manifesterede dig.
      - Ja men, det jo Asta, sagde Casper, og stoppede op.
      Du var insisterende og præsent, som om du kaldte eller drøftede mig med nogen, eller havde
      et ønske om at bringe mig en besked.
      Jeg satte mig på hug ved bålet, fik varme knæ og knoer da jeg vendte bøffen for at lægge den ind i pitabrødet og du igen forsvandt og lod mig alene i
      mørket ved mosen, med måltidet, en øl og fotografen.

      Slet
  7. Kære Asta,

    Skavankerne pibler frem, som krokus, af fugtig muld
    gule, grønne, lilla, blå og hvid skønhed
    kaster kroppen ind i inderlig ømhed.

    Tilbagevendende med tiden, som
    minder om livet passé
    gennem ungdoms kådhed.

    Fodbold mandag og onsdag
    i distanceret klub fra realiteterne
    løb efter bold eliminerede tankerne.

    Anklerne, knæene og hofterne
    knager og knirker i takt med lænden
    i forårets fugtige kolde hårdhed.

    IKEA madrassen mere end et natligt helle
    ryggen har givet efter og låst sig fast
    aldrende krop har tabt sin spændstighed til slapheden.

    - Hvem er det der ligger og jamre, spørger Vagabonden.
    - Det en af os, siger Fotografen, men ikke mig.
    - Er det ikke Casper jeg kan høre, konstaterer jeget.

    Skribenten sætter sig op og rækker ud efter tasterne.

    - Av av av, jamre Casper, det går altså ikke det der.
    - Det bliver det nødt til, siger Skribenten, for jeg skal fange drømmen.
    - Ej, så må du lige lade drøm være drøm, siger Casper, for smerten er for stor.

    Skribenten, Vagabonden, Fotografen og jeget kigger på Casper.

    - Skal vi så bare ligge her hele dagen, siger Vagabonden.
    - Det gider jeg altså ikke, siger Fotografen, der er et billede som skal fanges.
    - Ej, så må du lige lade billede være billede, griner Skribenten, Casper har ondt kan du nok se.

    Casper rækker ud efter telefonen, som ligger for enden af IKEA madrassen, til opladning på stakken af bøger.

    - Ej, dér når jeg altså ikke ned i dag, siger Casper, er der ikke en af jer der gider at række mig telefonen.
    - Ha, udbryder Vagabonden, det ved du jo godt ikke er muligt da det er dig der ejer kroppen.
    - Ja, griner Skribenten, du må forsøge med tankens kraft eller bede til Scotty, om at beam dig op på højkant.

    De slår alle over i latter og griner med hinanden til den “av’tager” og stilheden får lydene til at pible frem.

    “Man er aldrig alene. Man er aldrig fysisk alene.
    Ingen steder. Man er altid et eller andet sted.
    Man hører lydene fra køkkenet, fra fjernsynet
    eller radioen, fra de lejligheder der ligger
    tæt ved, og fra hele ejendommen. Især når
    man aldrig har bedt om stilhed, hvilket jeg
    altid har gjort.” Marguerite Duras.

    SvarSlet
    Svar


    1. De lå og lyttede til vejrtrækningen, skridtene i loftet fra overboen og deres muflede stemmer, vandet i faldstammen
      på vej ned i undergrunden, afbrudt af metroen, til og fra Vanløse, der buldrede forbi med korte præcise intervaller.
      De hørte elevatoren stige op og ned gennem bygningen, folk på trappen der talte, grinte, råbte og skreg; de hørte,
      sagte skridt, der langsomt bar et individ op eller ned, trin for trin, og barnet der løb og legede med sine forældre; deres naboer.
      De lyttede til den frivillige skraldeordning, der skramlede fra kælderen, med at skifte plastskraldespanden under affaldsskakten.
      De lo lidt, når naboen, lige på den andenside af IKEA madrassen, trak i toiletrullen, gentagende gange og det klirrede gennem væggen.
      De lå der og lyttede, vendte og drejede sig, jamrede og klagede sig, mens ungdommen hang på trappen om aftenen, langt ind i natten,
      jokede, røg joints og cigaretter og sniffede lightergas. Det var det de lå og lyttede til, når de ikke læste, sov, eller scrollede telefonen.

      Casper rullede med stort besvær, om på siden, trak benene op under sig, skubbe sig op med højre arm, til han sad, i noget nær fosterstilling på kanten af IKEA madrassen, tvang et par dybe vejrtrækninger i sig, jamrede på udåndingerne og tog sig mod til at komme videre op at stå på sine ben.

      - Nu havde det været dejligt med en IKEA seng til IKEA madrassen, tænker Casper, så der ikke er så langt op.
      - Hvad skal du i grunden op at stå for, spørger Vagabonden, når du ikke kan gå alligevel.
      - Han skal ned og knækkes af en kiropraktor, siger Skribenten, så vi kan komme ud og dele dansegulv med hundrede børn på onsdag.

      Casper kommer i tøjet, kæmper med at få skoene på og bærer cyklen ned af trapperne og triller gennem byen, hen til kiropraktorerne,
      låser sin cykel, træder ind i receptionen, scanner sit sygesikringskort, hilser på sekretæren, siger hej til de tilsyneladende andre der sidder
      og venter, med smerte, på behandling, lytter en ekstra gang til baggrundsmusikken fra højttalerne i loftet, og ler for sig selv mens han
      tager og bladre i et BoBedre.

      “I’m still standing, yeah yeah yeah, I’m still standing, better then i ever did, looking like af true survivor, feeling like a little kid, and, I’m still
      standing…”

      Slet