22. august 2012

et digt og efterfølgende et spørgsmål


Varmen og tømmermændene gør mig psykotisk

fjerner mig fra dem jeg elsker med hele kroppens underlige styrke,

men nu det er blevet koldt går det lidt bedere, der er noget dejligt smøreosteagtigt og svalt over mit sind

vi plukkede vilde blommer og mirabellaer forleden på det ydre amager hvor metroen er høj

nej, jeg vil ikke tillade mig selv at se på den metro, der kører som en underlig sur forælder frem og tilbage på himmelen, med vemod og længsel

selv om det er skønt er det ikke godt med den metro

det er komfi når det regner, men det der osse sker er at de rige kan sælge deres ting dyrere

deres ejendomme og pind-is,

jeg har så tit gjort mig til en flade for deres dårlige fester

købt pisse dyrt tøj

fuckpokker.


røde røde sol røde amager

galaksens dejlige hjerte

et postkort til Bjørn

et postkort til Morten

for her er så ømt at vi ikke er nok til at fatte det

jeg ville ønske revolutionen var i gang

mine knogler er for længst fuldstændig søde og døsige af at vente på den dag hvor alle nægter at arbejde for de rige

ingen behøver at dø, men vi skal ud af bankerne, ned i den søde muld med pengene

lade andre om at flyve til mars og fryse sig ned i kummefrysere, så er vi fri for det

jeg ler når jeg tænker på hvor koldt det må være for dem








Her kommer så spørgsmålet

Jeg holder af, at ligge mine tekster op på min blog. Jeg vil egentlig nødig betragte bloggen som et sekundært medie. Jeg kan godt lide den energi der kan være ved, ikke at gemme til natten, den store forkromede bog. At det bliver tilgengæligt for andre stort set samtidig med at det bliver tilgengængeligt for en selv. Jeg kan osse godt li tanken om at det gør mindre krav på sin læser, det koster ikke penge klart, men også det at man ikke har alle ærefulde boglæsere i ryggen, den sure gnavne borgerlighed der giver smerter i fantomborgerligheden eller hvad man skal sige: så skal man være så og så seriøs på den så og så seriøse måde når man læser en bog. Det at man bare lige læser noget imellem alt mulig andet, det kan jeg selv godt li. 

Jeg kan osse rigtig godt li bøger, jeg kan li at man ikke læser opad og frem, men henad og til siden, at alle teksterne så bliver noget af hinanden, at man kan bladre, at man kan tage bogen med væk fra alle de angstprovokerende maskiner og man behøver ikke blive lyst på af pligter og hverdag, lissom det ene er godt er det andet rigtig godt.

Jeg kan rent udgivelsesmæssigt li, ved at udgive en bog, det smarbejde man har med nogle redaktører, de råd man får, redigeringen, og at der er flere der blir glade hvis ting går godt osv., sure hvis der er dårlige anmeldelser osv, og det samarbejde man har med grafiker, at man blir et lille kollektiv omkring det. Jeg kan oplagt osse godt li at bøger jo primært er det der giver adgang til at søge legater, og via anmeldelser osv. (som jo ofte også er en dejlig måde at blive mødt af verden på) skaber opmærksom omkring tingene der gør at man bliver hyret til diverse ting og såfremdeles.

Ok mit spørgsmål går så på, hvad kunne forholdet mellem en blog og en bog være? lad os sige halvdelen af digtene, en tredjedel, en fjerdedel, samtlige af digtene havde været publiceret på en blog før, hvordan ville man forholde sig til bogen? Eller hvad skulle man gøre? Et eller andet mærkeligt sorteringssystem?

Jeg tænkte, ok jeg kunne ligge en tekst ud om ugen af dem jeg skriver, men hvad faen så hvis det netop ikke har præg af dender umiddelbarhed, man tænker fuckyeah lige når man har skrevet det sidste ord og ligger det ud. Fordi man skriver til nogen, man har den krop og den er vred og glad og liderlig osv og man håber. Hvis det er i stedet for at gå ned og råbe op på gaden at man skriver, så er det jo ikke noget ved hvis man skal få det afmålt med det. 

Men nogen må ha gjort sig nogle tanker om sådan noget tænker jeg? 

lots of love 

aol  

7 kommentarer:

  1. Kære Asta

    Jeg synes at ovenstående er et pissefedt blogdigt (tak for det), på samme måde som jeg synes at dit digt i Et ansigt til Emily hvor øjenlåg brændemærkes af glohede bryster er et herrefedt bogdigt. Førstnævnte er løsere i strukturen end det sidste - til gengæld bærer dit netop skrevne det umiddelbares charme.

    Altså det jeg tror jeg mener er, at der er tale om to forskellige ting - et blogdigt og et bogdigt. Giver et mening?

    Kh Jørgen Dissing Nørgaard

    SvarSlet
  2. tror du det er sådan?
    Jeg tænker at du nok har ret i at blogformatet, at man skriver mere til et nuher og dem der lige er friske den dag, ikke til en bog, gør at kriterierne bliver lidt nogle andre. at man tillader noget man ikke ville have gjort hvis man tænkte: nu skal jeg skrive en bog. men jeg tænker osse at bogen ville have godt af at være udgjort af tekster som har været skrevet på baggrund af nogle andre kriterier end bog bog? måske. hvis det giver mening? og så var det jeg tænkte over balancen eller noget lign?
    jeg er glad for at du er glad for digtene i hvert fald

    SvarSlet
  3. Det er et godt spørgsmål, i hvert fald er det jo meget lidt ny teksttekst (digte etc.), der bliver postet på de forskellige blogs og hjemmesider.

    Hvis dine tekster blev opsamlet i en bog, ville det være en anden oplevelse, som du selv siger. Klart nok. Og det, at jeg havde læst digtene før, ville ikke afholde mig fra at købe bogen, måske tværtimod.

    Hele bogtingen ville måske også køre teksterne igennem et eller andet maskineri en ekstra gang, så det alligevel ville blive en version 2? Altså hvis teksterne fik lov at ligge, friske øjne, frem og tilbage osv. Om det så er godt eller skidt, det ved jeg ikke, der ville nok ryge nogle gode kanter.

    Måske kan man også bare suge den energi, som bloggen giver ift. at producere, lade den få de tekster, den vil have, for et stykke tid, og så trække stikket og køre videre på papiret, altså bruge blogteksterne som en platform, der kan kaste nogle andre tekster af sig, noget, der kan bygges videre på, til et manus?

    I hvert fald ville det være surt, hvis dine ting ikke kom på bloggen, og som du sådan cirka selv siger, så giver det teksterne et eller andet rimelig hårdt, umiddelbart drive, som de nok ikke ville få, hvis tidshorisonten var en anden flad størrelse.

    Nå, hvad ved jeg, dine nye digte er virkelig gode, så måske er det hele, som det skal være lige nu?!?

    SvarSlet
  4. hey bue, jeg er så fucking wasted nuher mens jeg læser din gode kommentar så jeg ikke lige kan respondere meningsfuldt, men tusind tak for respons, jeg er på til at tænke over det hele imorgen.

    SvarSlet
  5. jeg kan ikke skrive "til bog"
    kan kun skrive til blog, fordi jeg så kan bilde mig ind, at nogen læser det
    og ellers gider jeg ikke gøre mig umage
    eller jeg gider slet ikke gide (det)

    SvarSlet
  6. Jeg holder med Bue: bare fordi en tekst har været publiceret på en blog, kan den sagtens få én (mig...og Bue, i hvert fald) til at købe en bog med samme tekst. Og det gælder også, om det så er samtlige tekster i bogen...

    Det er klart, som Jørgen skriver, at blog-digte som udgangspunkt er/kan være mere umiddelbare end bog-digte. Men det er en karakteristik, der vel egentlig bunder i læserens erfaring, antagelser samt læsning af teksten GENNEM mediet, end noget, der er iboende teksten. Altså: et impulsivt digt vil nok fremkomme mere impulsivt på en blog end i en bog, alene pga. den i teorien nærmest ikke-eksisterende afstand i tid; men digte på bloggen kan i praksis sagtens være mere redigerede, og digte trykt i en bog fuldstændig uredigerede (hvis nogen altså vil trykke det, så...).

    Jeg har selv tænkt på mulighederne i tværmedialitet, fx digte trykt i en bog + i magasiner, på en blog, på facebook, twitter, youtube, flickr etc. samt hængt op i byrummet, så den samlede "samling" dels krævede en væsentlig indsats fra læseren + at den (ud over selve bogdelen) var mulig at udskifte og udvide i.

    men det ville i sig selv være spændende at lave en mere "bindende" blog-bog-blog binding, fx også med inddragelse af brugernes kommentarer osv. Jeg prøvede selv for snart fem år siden at lave et (godt nok mere magasineret end poetisk) eksperiment med den slags... det blev aldrig færdigt, så døde først min far, så min medvirken i tidsskriftet: http://bjerreandersen.dk/skitsertilsentura/

    SvarSlet
  7. ey tak for jeres kommentarer!
    når jeg indimellem får lejlighed til det, som lige de sidste dage ikke har været så tit, hvoffor den her kommentar osse er rimelig vindblæst, tænker jeg vidre over det.
    det optar mig allermest ved det her, det med at lette det der pres man kan føle over at skulle læse en bog, læsertraditionens tyngde lissom, det optar sikkert virkelig mange skrivende.

    SvarSlet